ecność na drogach wiąże się z rygorystycznymi przepisami. Każdy ładunek, który ma przekraczające normy gabaryty musi być transportowany w specjalny sposób.
Transport maszyn, konstrukcji stalowych, czy magazynów, zawsze wiąże się z zaawansowanym procesem planowania i organizacji. Dotyczy to przede wszystkim trasy. Małe ronda, niskie wiadukty, mosty ze stosunkowo niewielkim udźwigiem - wszystko to sprawia, że nie każdą trasą da się przewieźć dany ładunek. Dlatego też musi być ona zawsze dokładnie przez specjalistę opracowana. Gdy trasa jest już gotowa, wtedy przychodzi czas na uzyskanie zezwoleń. Dopiero one stają się zielonym światłem dla firmy transportowej. Jak więc widać transport ciężki to naprawdę ciężka praca, także w zakresie wspomnianego planowania i organizacji.
Przepisy prawa od lat precyzują jakie
Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.
Transport ponadgabarytowy wymaga bez wątpienia szczególnego
Transport ponadgabarytowy wymaga bez wątpienia szczególnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. W związku z tym jest on regulowany przez liczne przepisy prawne i zawsze poprzedzony wydaniem specjalnych zezwoleń.
Pierwszym aspektem bezpieczeństwa, jeśli chodzi o transport ciężki, jest zabezpieczenie ładunku podczas transportu. Dlatego też naczepy zawsze wyposażone są w specjalistyczne elementy, które gwarantują, że ładunek nie zsunie się na drogę podczas jazdy. Drugim aspektem jest zaplanowanie trasy. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, że droga nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru. Jeśli jej nośność jest zbyt mała, nie może zostać włączona do wyznaczonej trasy. Trzecim aspektem jest tak zwany pilotaż. Transport maszyn, czy innych ponadgabarytowych elementów wymaga często specjalnego zabezpieczenia.
Jeśli w każdym z tych aspektów zostaną zachowane najwyższe standardy bezpieczeństwa, transport doskonale spełni swoją rolę. Pozwoli dostarczyć ładunek, nie powodując przy tym żadnych strat,
W nich muszą zawrzeć wszystkie informacje
Transport ponadgabarytowy to gałąź transportu koncentrująca się na towarach, które są zbyt szerokie, wysokie, długie lub ciężkie, by móc transportować je w normalnych warunkach. Przekroczenie konkretnych wartości, które określone są w prawie drogowym, zawsze wiąże się z koniecznością specjalnej organizacji transportu danego towaru. I dotyczy to zarówno transportu lądowego, jak i morskiego.
A kto takim transportem się zajmuje? Uprawnienia takie posiadają wyłącznie wyspecjalizowane firmy. Są to przewoźnicy doskonale znający przepisy prawa, dysponujący odpowiednią flotą oraz doświadczeniem. Tylko oni mogą oferować transport ciężki, w tym transport maszyn budowlanych, magazynów, czy zbiorników. Zanim jednak do niego przystąpią, kierują do odpowiednich organów wnioski o zezwolenie. W nich muszą zawrzeć wszystkie informacje związane z organizacją, w tym także różnego rodzaju ekspertyzy dotyczące stanu dróg na wyznaczonej trasie.
Jak więc widać ten rodzaj transportu zawsze wiąże się ze specjalnym traktowaniem.